Utilizator nou

Ce semnificatie au ouale rosii de Paste?

de RL online , 15 martie 2010 , 171 afisari

Atunci, natura abia trezita la viata „asculta” clopotele Invierii iar noi rostim „Christos a inviat“ cu speranta ca generatiile prezente si viitoare vor crede si ele in Invierea lui Iisus, in jertfa si invatatura lui. In aceasta noapte parinti si bunici isi iau copiii si nepotii de mana pentru a-i purta pe drumurile datinilor si ale credintei…

Acum, mai mult ca oricand, simtim nevoia ceremoniilor si pentru aceasta traim placerea de a pregati ouale de Pasti, bucuria de a le vedea cum stralucesc pe masa incarcata de cozonaci, pasca si friptura de miel.

In memoria noastra reinvie legende „tesute“ despre ele si incercam emotia omului traditional de a le imparti spre pomenirea celor cazuti in restristi si nenoroc, ca o modalitate de a fi impreuna, cei de aici cu cei „de dincolo“, pentru ca ouale de Pasti inseamna bunavestire, purificare, regenerare si innobilare a vietii.

Si ce satisfactie poate fi mai mare decat aceea de a-ti vesti, unul altuia, cu cei apropiati sufletului sau cu oricine iti iese in cale in aceasta noapte:

 „Christos a inviat

Adevarat a inviat“

Acum portile Raiului stau deschise de la Pasti pana la Rusalii, chiar iadul isi desclesteaza claustrarea intunecata iar mortii „sunt scosi la odihna“. Ouale rosii parcurg tot acest spatiu reunificat patrunzandu-l de vigoarea actului sacru; sunt puse la icoana sau in hrana vitelor, sunt impartite pentru pomenirea celor adormiti sau ii aduna laolalta pe cei vii (in Bucovina, tatal, capul familiei, ia un ou slujit si-l imparte cu toti ai casei, de Pasti, cu credinta ca oricare dintre ei care s-ar „rataci“ peste an va fi in stare „sa vada“ chipurile celorlalti si astfel i se vor deschide caile catre ei). Ciocnind oua rosii ei spera ca se pot intalni in lumea cealalta.

Incadrata sferei largi a fenomenelor de cultura materiala si spirituala traditionala, arta decorarii oualor se constituie ca domeniu cu o puternica individualitate etnica, sintetizand o multitudine de aspecte: istorice, culturale si estetice.

Oul alb este ambiguu; de aceea pentru ziua de Pasti el trebuie tratat cu precautii rituale. Tarancile din Bucovina „il vindeca“, „scriindu-l“ sau „inchistrindu‑l“. In alte parti ale tarii el este „sapat“, „muncit“, „picat“, „impuiat“ sau „nacajit“.

Cat despre originea oualor colorate si mai apoi decorate, aceasta se pierde in negura vremurilor, majoritatea cercetarilor atribuindu-le o varsta precrestina. Specific crestinismului ramane insa gestul de a fi daruite, gest descris deja in Evanghelia dupa Luca, pe care-l regasim in vechea traditie romaneasca pecetluit astfel de cuvantul Scripturii. Apoi legendele spun ca ouale de Pasti se coloreaza pentru ca „pietrele cu care jidovii l-au lovit pe Christos s-au transformat in oua rosii“. Sau pentru ca oamenii buni au dat oua rosii copiilor judecatorilor si i-au indemnat sa dea din ele si parintilor lor pentru ca sa-i imbuneze la judecata Mantuitorului!

Pentru ca ouale aduse de Maica Domnului s-au insangerat sub crucea pe care era rastignit Christos! Pentru ca Maria-Magdalena a impartit oua colorate acelora pe care ii vestise ca Christos a inviat!

Pentru ca Simion, care mergea la camp cu oua si paine in traista a carat o vreme crucea Mintuitorului si ouale s-au inrosit! Sau pentru ca o precupeata neincrezatoare in Inviere a zis: cum nu sint aceste oua rosii, asa n-a inviat Christos! Sau pentru ca sase surori nu reusesc sa o ucida pe cea de-a saptea cu pietre, transformate in oua multicolore! Sau pentru ca atata timp cit pe lume ouale „se vor scrie“ Diavolul nu va iesi si nu va pune stapanire pe ea!

Material realizat pentru casamea.ro de dna Georgeta Rosu, Director Muzeografie, Muzeul National al Taranului Roman.

Comentarii

  • qnrujxv

    22 iulie 2014 16:11

    1i6LJ0 hvkifnwafoqw, url=httplruxelmboufv.comlruxelmboufvurl, link=httpfvofbsmavndp.comfvofbsmavndplink, httpxsbzecesnbod.com

    raspunde comentariului

Newsletter