Cum sa exorcizezi cultura de consum

13 martie 2011 , 551 afisari

Acest aparent progres a avut repercusiuni semnificative asupra mentalitatii admiratorilor artei plastice care, in scurt timp, s-au transformat in consumatori, imbratisand cu usurinta ideea de a-si impodobi peretii cu o copie tiparita a unui original mult iubit, dar inaccesibil. Pe vremuri, miraculoasele tipografii scoteau pe banda rulanta replici ale unor picturi valoroase. Dar situatia a cunoscut o schimbare vehementa de paradigma. Revoltata si indurerata, pictura a hotarat sa riposteze si s-a transformat ea insasi intr-un mecanism de copiere a simbolurilor culturii de consum.

Astfel ar putea rezuma privitorul povestea picturii contemporane dupa ce a „citit” lucrarile lui Aurel Tar. Din punct de vedere al tematicii, artistul abordeaza o serie de probleme de maxima actualitate, de la consecintele mortii unicitatii obiectului artistic la crizele identitare si culturale produse de globalizare.

Idiosincrasiile societatii de consum, cu tot arsenalul ei de imagini, sunt de asemenea cercetate prin intermediul lucrarilor pictorului. Aurel Tar foloseste tehnica picturii pe panza cu acrilice, tempera si acuarela, precum si colajul, printul si fotografia. In ceea ce priveste preferintele cromatice, artistul mizeaza pe o gama variata de griuri a caror impletire creeaza impresia de imagine fotografica, dar isi dovedeste si talentul de colorist in unele studii.

Stilul lui Aurel Tar este influentat de estetica panoului publicitar, fapt evident in felul in care este folosit rasterul punctat, dar si de ilustratiile de comic-books, amintind de artisti precum Walter Ratterman sau Cyrus Leroy Baldridge.

In seria „Exit and Transfer Information”, Aurel Tar investigheaza prin intermediul limbajului plastic al artei pop si al afisului publicitar, problemele lumii contemporane. Ideea de multiculturalism este exprimata prin figuri-simbol care sunt rezultatul unui proces de sinteza ce a redus la esential caracteristici fundamentale ale culturii reprezentate. „Eurocentric Circus Maximus” pune in discutie ideea monedei ca emblema a identiatii politice a unei tari. Artistul ia in raspar ortodoxismul doctrinar propus de simbolurile gravate pe monede renumite, dand lovitura dupa lovitura viziunii conventionale asupra optiunii politice a marilor puteri.

Seriile intitulate „Doitsch Proiekt” folosesc un registru figurativ minimalist, fotografic, pentru a revela privitorului inventarul de obiecte indispensabile bunei functionari a societatii de consum. Frumusetea, succesul, puterea, bogatia si luxul sunt reprezentate prin simboluri precum Venus, trupul trunchiat al unei tenismene, o masina sport, avioane etc. „Kofi” propune un experiment interesant pe taramul mistic al obiectului-umbra, cu ecouri din estetica jocului ritualic al totemurilor primitive. Cel mai recent proiect al artistului este intitulat „Gibraltar - Ultraperiferic Art Corner” si consta intr-o instalatie de tip colt mobil care are scopul de a plimba o serie de picturi prin cele mai neobisnuite locuri. Prin aceasta mutabilitate a piesei artistice, pictorul vrea sa sugereze puterea mare de penetratie a artei contemporane in cele mai diverse medii, precum si, subtil, prevalenta consumismului.

Lumea contemporana nu l-a lasat indiferent pe Aurel Tar care s-a hotarat sa-i sondeze abisurile folosindu-se de uneltele vizuale pe care aceasta i le-a pus la dispozitie. Artistul materializeaza crizele identitare ale unor culturi care se vad nevoite sa-si piarda contururile de dragul uniformizarii impuse de realitatea globalizarii, a multiculturalismului babilonic precum si a capitalismului vorace. Aurel Tar picteaza chipul monstrului cu mana monstrului insusi, dand viata zbuciumului interior al unui univers scufundat in oceanul fara fund al diversitatii haotice.

Scurt CV: AUREL TAR

Nascut: 1973

Studii:

1997-1998 - Master la Universitatea de Arta din Cluj-Napoca
1991-1997 - Universitatea de Arta din Cluj-Napoca
1989-1991 - Liceul de Arta „Romulus Ladea”, Cluj-Napoca
1987-1989 - Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, Sebes

Expozitii:

2010 - „Gibraltar - Ultraperiferic Art Corner” - proiect
2009 - „EUROCENTRIC CIRCUS MAXIMUS” - Unicredit Țiriac Bank, Bucuresti
2008 - „Doitsch Proiekt” - Automobile Bavaria, Bucuresti
2008 - „Doitsch Proiekt” - ArtSenzafine and Soakedi, Classic Cars, Tokyo
2007 - „Doitsch and Rou” - The Practice, Leo Burnett Group, Bucuresti
2004 - Expozitie personala - NIK Gallery, Seoul
2003 - Biserica Evanghelica Germana, Nairobi
2000 - „Ambient Abstract” - BCR, Sebes
1994 - „OPUS” - Galeriile „Paul Sima”, Cluj-Napoca

Pentru lista completa a expozitiilor si realizarilor profesionale ale artistului, consultati site-ul oficial: www.aureltar.eu

Comentarii

Newsletter